Intellektuell chick-lit?

Igelkottens elegans är en mycket lättsam, indragande och underhållande bok. Mina förväntningar var dock höga och infriades aldrig.

Portvakten Renée är en stor konsument av finkultur; konst, musik, filosofi och litteratur. Men detta gör hon allt för att dölja.

Paloma, en tolvårig överbegåvad flicka bor i det hus Renée jobbar i. Deras berättelser löper länge parallellt i boken för att tillslut korsas. De är av precis samma skrot och korn. Små detaljer framkommer, som att de gillar samma te och stora – som att de båda inte gärna skryter med sin intelligens.

Handlingen skall jag inte beskriva, men jag har lite andra tankar och kommentarer kring boken.

Barbery är övertydlig i alla sina referenser. Är det Levin från Anna Karenina som citeras får läsaren det skrivet i pannan, mer än en gång. Är det en tavla som beskrivs kommer också en utläggning om vem konstnären är. Det är inte roligt. Anspelningar, citat och referenser till speciellt litterära verk, I EN BOK, skall man finna själv. Det är det som är tjusningen. Det är därför du läser mycket, och det är så du relaterar till böcker. Det finns en stor tillfredställelse i att hitta just intertextualiteten mellan verk.

Intellektuell chick-litt? Jo, jag tycker att speciellt mannen i boken känns som tagen ur en chick-litt roman – tall, dark and handsome och han står ut med kvinnans alla små egenheter. Själv beskrivs han ytligt. Sen är också boken så lättläst och underhållande! Det är synd att Barbery inte har tagit tillfället i akt och förmedlat någonting med boken. Men här måste jag dock medge att klass är ett centralt ämne. Men som svensk känns det påklistrat med vårat ”klasslösa” samhälle där ingen vågar se ned på städaren i trapphuset.

Titel: Igelkottens elegans
Författare: Muriel Barbery
ISBN: 9197600377
Antal sidor: 347

Det här inlägget postades i Av Sofia, Recension, Roman, Underhållning och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Intellektuell chick-lit?

  1. Johanna skriver:

    Ah, precis som jag misstänkt alltså! Har så svårt att motivera mig till att läsa den trots att den sedan länge legat i ”borde läsa”-högen, just för att jag fått de vibbarna.

    • Sofia skriver:

      Ja, men jag skulle ändå inte helt avråda från att läsa den! Men då som lättsam underhållning – den går snabbt!

  2. violen skriver:

    Hej jag var tvungen att lägga in min reflektion över Igelkottens elegans som jag uppfattade på ett delvis annorlunda sätt än många andra. Den är ju så mycket recenserad nu och har blivit aktuell igen tydligen (pocketupplaga?) (Jag läste den innan jag hade min blogg)
    Jag tror att anledningen till att den blivit så populär är just det som du inte riktigt gillar. Nämligen förklaringarna till intertexterna. Alla känner inte till dem och kanske tilltalas av att få veta vad det handlar om. Läs gärna min reflektion om du har lust!

    http://violensboksida.bloggplatsen.se/2010/10/16/3760846-barbery-muriel-igelkottens-elegans/

  3. Ping: Igelkottens elegans | Två träd i en bokskog

Kommentera

