Kampen mellan det onda och goda

Siri Hustvedt eller Michail Bulgakov?

Jag för en ständig kamp i valet mellan den lätta/onda litteraturen och den svåra/goda. Jag har dock anammat mer avslappnad inställning till litteraturen med åren. Förr läste jag uteslutande klassiker och generellt mer tungrodda böcker. Varför lägga ned tid på nått så krävande som att läsa, och få ut detsamma som att sitta framför tvn, var min filosofi.

Min inställning nu är att jag förutom att kunna relatera och citera klassikerna, även  skall kunna relatera till populärkulturen. Det betyder att jag läst Dan Brown och Stephenie Meyer.

Jag vill inte avfärda någonting bara för att det är en bästsäljare. Det finns ju också en skillnad mellan bästsäljare och bästsäljare. Den senare är sådana böcker som är så bra att alla vill läsa dem. Inte bara att de är lättlästa och finns överallt. Harry Potter är ett sådant bra exempel. Det är alltså snarare verkan än orsak som har drivit upp försäljningen (läs: efterfrågan snarare än ett skapat behov).

Så nu står jag där igen. Blir det en rysk klassiker eller en modern, bästsäljande amerikan? I sammanhanget skall det dock tilläggas att jag väldigt sällan planerar vilken bok jag skall läsa efter nästa…

Det här inlägget postades i Allmänt & övrigt, Av Sofia, Läsplanering & summering. Bokmärk permalänken.

Kommentera

