Eric Linklater

En av de böcker som blev en stor läsupplevelse för mig då jag läste litteraturvetenskap var Eric Linklaters berömda barnbok Det blåser på månen. Jag vet inte om man vågar erkänna det, men jag hade aldrig hört talas om varken författare eller bok när den introducerades i kursen. Sen läste jag den med stor behållning, men utan tanke på att Eric Linklater kunnat skriva andra väldigt bra romaner. Men i fredags när jag var hemma hos Sofia och pimplade te gick jag igenom hennes lägenhetsägares bokhylla och hittade Trolleri med gamla ben av just Eric Linklater.

Efter diverse googlande har jag kommit fram till att det är en roman, och inte ungdoms-roman, men det finns förhållandevis lite skrivet om Linklater på nätet. Plockade fram Litteraturens historia i världen och där fanns varken Det blåser på månen eller Eric Linklater med. Det ska bli riktigt spännande att läsa mer av Linklater och se om det kan förtrolla lika mycket som Det blåser på månen.

Det här inlägget postades i Allmänt & övrigt, Av Dolly och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

