Ny bok av Pain de Martin

Jag har en annan stor passion vid sidan av läsning av skönlitteratur och det är brödbakning, jag köper en hel del böcker för att få ny inspiration och lära mig mer om brödbakningskonsten men jag hoppas att jag så småningom ska våga mig på att experimentera mer och göra egna recept. Någon som har lyckats väldigt bra med det där experimenterandet är brödbloggaren Pain de Martin. Förra hösten gav han ut boken Surdegsbröd. Recept och tips från en hemmabagare och den köpte jag i december och har testat de flesta recept i. Så nu när hans andra bok kom för ett par veckor sedan var jag inte sen med att beställa ett exemplar, Enklare bröd. Recept på knådfria bröd med och utan surdeg heter den och den kunde inte kommit mycket lägligare! Nu när vi är mitt uppe i försäljning av lägenhet har vi varit tvungna att städa undan en himla massa saker, och assistenten fick ställas undan. Men med Martins senaste bok har det inte varit något problem, därför att boken Enklare bröd bygger på baktekniker som inte kräver att degen arbetas i assistent.

Jag har hittills prövat fem recept från första kapitlet ”Långjästa bröd” (som går ut på att man blandar ihop degen på kvällen och sen jäser den färdigt under natten, på morgonen ska bröden formas, jäsa lite kort medan ugnen värms och sen gräddas. Superenkelt!), och alla har blivit super-bra! Även mannen och mina föräldrar (som bara fått ett smakprov hittills) har gillat resultatet. Det blir oftast en limpa eller 8-10 frallor, vilket jag tyckte var lite lite i början. Annars blir det ju ofta två-tre limpor och så kan man frysa in det man inte hinner äta upp innan det blir torrt. Men det fina med att det bara blir ett bröd är att man får baka ofta!

Jag kan verkligen rekommendera Martin Johanssons (Pain de Martin) båda böcker till såväl nybörjare som mer inbitna bagare. De är tydliga, informativa och det blir riktigt goda bröd – varje gång!

Så här kan det se ut en vanlig torsdagsmorgon när man är ägare av  Enklare brödJag har lärt mig det mesta jag vet om surdeg från Martin Johansson, och jag förhåller mig ofta kritisk till andra recept. Martins surdegsrecept innehåller väldigt sällan jäst (i enstaka fall kan det behövas i tyngre, mer trögjästa bröd) medan andra recept ofta innehåller en ganska stor andel jäst och då blir jästiden kortare och brödet får inte samma goda surdegskaraktär. Det ska tid att baka surdegsbröd, och det blir riktigt riktigt gott.

Nu ska jag sluta bluddra om brödbakning och återgå till skönlitteraturen!

Titel: Enklare bröd. Recept på knådfria bröd med och utan surdeg
Författare: Martin Johansson
ISBN: 978-91-27-12950-4
Antal sidor: 112 (24 recept och en massa tips)

Det här inlägget postades i Av Dolly, Fackbok, Recension och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ny bok av Pain de Martin

  1. Ping: Provläs: Enklare bröd : recept på knådfria bröd med och utan surdeg av Martin Johansson

Kommentera

